Skip to main content

Bemutatkozás


Intézményünk alapítása,  iskolánk fő profilja, visszatekintés

„Iskolánk elsődleges feladata, hogy városunk minél több érdeklődő fiatalja számára biztosítsa a zenei alapműveltség megszerzését, a mindennapok szintjén élményt nyújtó zenélést. Célunk, hogy az egyéni képességekre építve, a zenei tárgyak széles skáláját felsorakoztatva a lehető legsokoldalúbb zenei képzésben részesítsük növendékeinket.”

A Gödöllői Frédéric Chopin Zenei Alapfokú Művészeti Iskola 2024-ben ünnepelte megalakulásnak 50. évfordulóját. Az intézmény számos szakmai elismerés tulajdonosa, így a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége „Magyar Művészetoktatásért” plakettet, a Szakmai Minősítő Testület „Kiválóra minősített Alapfokú Művészetoktatási Intézmény” címet, 2016-ban „Akkreditált Kiváló Tehetségpont” címet, illetve a város „Polgármesteri aranyérem Gödöllőért” címet adományozta az iskolának. A zeneiskola aktív közművelődési tevékenységet folytat: hangversenyeket, művészeti táborokat, továbbképzéseket, zenei kurzusokat, versenyeket, valamint fesztiválokat rendez. Tanszakainkról, illetve az iskolánkban tanulható hangszerekről bővebb információ ezen az oldalon található.

Gödöllőn 1974-ben alakult meg a Zeneiskola, négy kihelyezett tagozattal. 1984-től Frédéric Chopin lengyel zeneszerző nevét viseli az intézmény. Az 1990-es években a zeneiskola kihelyezett tagozatai önállósultak, az „anyaiskola” növendéklétszáma, tanári létszáma, a tanszakok száma és a tanítás szakmai színvonala rövid időn belül lendületesen előre tört. A zeneiskola fennállásának első 20 évében szinte minden hangszer tanítása elindult és stabil tanári kar alakult ki az iskolában. 1977-ben önálló épületet kapott az intézmény, melyet 1994-ben tetőtér-beépítéssel bővítve újjáépített a város Önkormányzata.

Iskolánk részletes történetét Ferenczi Anna igazgatónő jegyezte le a 35 ÉVES A GÖDÖLLŐI FRÉDÉRIC CHOPIN ZENEISKOLA című monográfiájában. A kiadvány PDF változata itt tölthető le.

 
Küldetésünk, pedagógiai programunk

Iskolánk számtalan versenyeredményt tudhat magáénak, legyen az országos, megyei vagy regionális verseny. Az intézményben dolgozó több, mint 50 pedagógus kiemelt feladatának tekinti a tehetséggondozást, ennek eredményei mutatkoznak meg díjaink sokaságában. Az egyéni hangszerjáték mellett fontosnak tartjuk, hogy növendékeink megtapasztalják az együtt-zenélés örömét, ezen törekvéseinket szolgálják iskolánk különböző növendékzenekarai, a növendék és tanári kamaraegyüttesei, kamarakórusa. A zeneiskolai tanítási órák élményt adó légkörének megteremtése mellett rendkívül fontos, hogy a növendékek rendszeresen látogassák hangversenyeinket, zenei rendezvényeinket. Kiemelt célunk, hogy minél több növendéket, minél hosszabb időn keresztül megtartsunk az értékes zene művelésében, hogy iskolánkból kikerülve képesek legyenek részben a saját örömükre szolgáló zenélésre, részben az értő zenehallgatásra. Intézményünk részese Gödöllő közművelődési tevékenységének, így a város lakosságát szolgálja munkájával.


A zeneiskola értékrendje, nevelési elvei


Célunk a Kodály Zoltán által megfogalmazott program szellemiségének folyamatos megtartása és zenepedagógiai gyakorlatba átültetése, mely szerint - "a zenei nevelés célja, hogy részt vállaljon a teljes személyiség formálásából". Célunk, hogy megtartva a hagyományos zenepedagógia minden értékét, olyan módszereket alkalmazzunk napi munkánkban, melyek segítségével a gyermekek zenei képességét fejleszthetjük, kibontakoztathatjuk. Esztétikai érzékenységre, nyitottságra, igényességre neveljük növendékeinket, az életkori sajátosságok figyelembevételével, a tanulók érdeklődésére és tehetségére építve.

Tudáskínálatban gazdag, tanításában és tanulás-irányítási módszereiben hatékony, a képességek fejlesztését differenciáltan szolgáló, igényes, élmény-centrikus oktatásra törekszünk. A zenével az átlagosnál többet foglalkozó növendékeinknél célunk a kamarazenélés, zenekari játék, hangversenyeken történő szereplés, zenei vetélkedők, bemutató hangszeres órák, művésztanárok által vezetett konzultációkon történő részvétel biztosítása, a tehetséggondozás gazdag tárházának felkínálása. Kiemelkedő képességű növendékeink esetében célunk az elméleti és a hangszertudás egyre igényesebb szintű elsajátítása, az országos versenyek és zeneművészeti szakgimnáziumok szakmai szintjére történő felkészítés.

Pedagógiai elképzeléseink alapgondolata: „A gyermek növekvő, a mindenségre nyitott lény, aki képes magába ölelni minden értéket, melyet szeretettel és helyes iránymutatással adunk át neki.” (Antoine de Saint-Exupéry)

Az 1994-ben alapított Continuo-Gödöllő Alapítvány a Frédéric Chopin Zenei Alapfokú Művészeti Iskola szakmai tevékenységét támogatja.


A zeneiskolai képzési struktúra

1. Zenetanulást előkészítő szakasz
Előképző, hangszeres előkészítő osztályok, melyek elvégzése – zenei élményanyag gyűjtésével – alkalmassá teszi a gyermekeket a hangszertanulás megkezdésére.

2. Hangszertanulás alapfokon
A hangszertanulás a gyermekek képességei alapján két különböző elvárás-szinten történik. Az „A” tagozat a zene megértésére, ismeretére, amatőr zenélésre, értő hangversenyhallgatásra készít fel. A „B” tagozat feladata a zenei pályára alkalmas növendékek felkészítése a továbbtanulásra.

3. Hangszertanulás a továbbképző évfolyamain
A zene iránt komolyabban érdeklődő, saját örömére zenélő, de nem zenei pályára készülő növendékek zeneszeretetre, igényes zenélésre nevelése.

4. Kiegészítő tevékenységek
Elengedhetetlenül fontos feladat a tanórákon kívüli szabadidős tevékenységek irányítása. Az ifjúsági és családi hangversenyek keretében történő találkozás a zenével, a szakmai kurzusokon, versenyeken, zenei táborokban szerezhető életre szóló élmények integrálása a mindennapi pedagógiai munkába. Iskolánk hagyományteremtő kezdeményezések sorozatát vallhatja magáénak: „házimuzsika”, mesélő muzsika, családi hangversenyek, zenei alkotótáborok, zenekari kurzusok, megyei találkozók, országos versenyek.

Az oktatás formái:
- egyéni hangszeres órák
- csoportos hangszeres órák: kamarazene, vonós és fúvószenekar, gitárzenekar
- csoportos elméleti órák: előképző, szolfézs, fejlesztő zeneterápia, zeneirodalom, zeneelmélet, zenekari, énekkari foglalkozások, valamint művészetterápia, népzeneismeret, orgonaismeret, improvizáció-zeneszerzés, kamarazene

Valójában a növendékeinkkel és szüleikkel kialakított személyes kapcsolat, a zenehallgatással összekötött kapcsolatteremtés adja meg intézményünk társadalmi helyét és jelöli ki társadalmi szerepét a városban.